Як у київському Patron Pets Center на ВДНГ допомагають тваринам, врятованим у Херсонській області
Репортаж із київського Центру адопції Patron Pets Center, де зараз мешкають тварини, врятовані в Херсонській області після підриву Каховської ГЕС
Через підрив Каховської ГЕС російськими окупантами 6 червня частина Херсонської області опинилась під водою. Люди та тварини не змогли самостійно вибратися на сушу і виявилися відрізані від берега, тому волонтери, співробітники ДСНС та військові негайно почали їх рятувати.
Постраждалих тварин, яким вдалося вижити в перші дні, було дуже багато. Їх відвезли до інших міст, щоб прилаштувати до притулків або знайти для них нові родини. У Києві одним із перших цим зайнявся Patron Pets Center.
Центр адопції тварин розташований на ВДНГ у павільйоні №11. Він ще не був повністю готовим до відкриття, адже будівництво у приміщенні не завершили. Але трагедія на Каховській ГЕС змінила плани керівництва. Було вирішено прискорити будівельні роботи та підготувати центр для прийому постраждалих тварин.
"Коментарі" побували в Patron Pets Center і дізналися, з якою метою його створювали, як тут приймали собак та котів із Херсонської області, чим їм можуть допомогти небайдужі кияни, а також з якими проблемами зіткнулися волонтери.
Про Patron Pets Center
Насамперед варто зазначити, що це не притулок для тварин, а Центр адопції. Його спочатку будували з метою допомогти нашій країні позбавитися такого явища, як бездомні тварини. Директор Patron Pets Center Ірина Подвойська розповіла "Коментарям", що вона вже має досвід із влаштування тварин як в Україні, так і в інших європейських країнах.
За її словами, багато європейців бажають зробити свій внесок у допомогу українцям під час війни, але не всі хочуть донатити безпосередньо на техніку та обмундирування для ЗСУ. Однак вони з радістю прийняли ідею щодо адопції тварин, які постраждали через бойові дії та були евакуйовані з небезпечних територій.
Одна тільки Ірина змогла вивезти до Європи та прилаштувати в нові родини близько 300 тварин з України. Вона переконана, що цей процес можна правильно організувати, щоб допомогти нашій країні вирішити питання з бездомними тваринами.
Центр спочатку будували із комплексним підходом. Тут планували не просто утримувати тварин, а й займатися їхньою реабілітацією, лікуванням, дозвіллям та пошуком нових люблячих сімей.
Собак хотіли поселити на першому поверсі, а котів – на другому. Але через поспіх, до якого довелося вдатися через підрив Каховської ГЕС, керівництво та власники центру, українські підприємці Андрій Ставніцер і Ростислав Вовк, ухвалили рішення відкривати його у тому вигляді, у якому він був на той момент.
Оскільки не всі заплановані герметичні вольєри були готові до прийому вихованців, нашвидкуруч побудували простіші, із залізними дверима. Але вони все одно були облаштовані хоча б із мінімальним комфортом.
У Patron Pets Center публічно заявили про готовність приймати постраждалих тварин у своєму приміщенні, після чого їм почали масово надходити дзвінки та допомога від небайдужих українців.
Перші дні роботи
Люди одразу ж відреагували на повідомлення Центру адопції на ВДНГ. Дзвонило безліч волонтерів, які були готові безкоштовно допомагати з облаштуванням, прибиранням приміщення та доглядом за тваринами. Також надходили дзвінки від небайдужих киян, які бажали привезти корм, лежанки та інші необхідні речі.
Не обійшлося і без військових з волонтерами, які займалися рятувальними та гуманітарними операціями безпосередньо у Херсоні. Вони були на зв'язку із керівництвом Patron Pets Center, аби привезти постраждалих тварин до Києва та бути впевненими, що для них тут точно знайдеться місце.
Перші пухнасті вихованці приїхали через півтори доби після трагедії на Каховській ГЕС, потім процес було запущено. Рейси із тваринами прибували і вранці, і вдень, і ввечері, і навіть уночі.
За тиждень роботи центр зміг прийняти понад 100 тварин із Херсонської області. Переважно це собаки, котів було менше. Їх розміщують у вольєрах, після чого ветеринари оглядають їх, обробляють та вакцинують.
Біля кожного вольєра можна побачити аркуш контролю, у якому відзначається весь процес догляду за вихованцем: дата, чи їв він, чи було прибирання, інформація про стілець і вакцинацію.
Якщо є необхідність, тварин везуть до ветеринарних клінік, які безкоштовно допомагають центру. Також Patron Pets Center співпрацює з Асоціацією ветлікарів України, яка забезпечила центр ветлікарями на два тижні.
До того ж тут працюють зоопсихологи, які знають, як поводитися із тваринами, та особливості їхнього режиму. Саме вони склали графіки вигулу тварин, оскільки розуміють їхні потреби.
Реакція киян на відкриття Patron Pets Center
Директор центру Ірина Подвойська з теплом згадує, як мешканці столиці сприйняли новину, що в 11-му павільйоні ВДНГ поселять тварин, врятованих у Херсонській області.
"Це тема про наших українців, які щоразу підтверджують свою національність. Як тільки вийшло оголошення, до нас одразу ж приїхала "хвиля" людей. Тварин тоді тут ще навіть не було. У нас є фото та відео, як люди просто стоять, чекають на тварин, щось несуть і несуть, миють, розкладають речі, що вони тільки не робили", - розповідає Ірина.
Через півтори доби підготовки центру військові привезли першого пса на прізвисько Херсон. Емоції в людей на той момент зашкалювали: всі почали його обіймати, цілувати, гладити.
Тоді цей операційний процес і почав працювати. Тварин везли одну за одною, центр миттєво почав заповнюватися новими пухнастими мешканцями.
При цьому людей, які допомагали у Patron Pets Center, менше не ставало. Біля павільйону та в приміщенні вишиковувалися черги, щоб допомогти, вигуляти або просто подивитися на вихованців. Але ніхто з відвідувачів не приходив із порожніми руками – усі щось несли.
Шукають і колишніх, і нових господарів
Перш ніж шукати нову родину для тварин, волонтери намагаються знайти їхніх справжніх власників. Якщо ж пошуки не мали успіху, для них підбирають нових господарів.
Фотографії всіх вихованців, які зараз живуть у Patron Pets Center, публікують на Facebook-сторінці та в Instagram-акаунті центру. Тому колишні господарі мають шанс знайти свого улюбленця і зв'язатися з волонтерами, щоб забрати тварину назад до родини.
На щастя, деяких тварин вдалося повернути до колишніх родин. Наприклад, у середу, 14 червня, із 22 тварин, яких змогли прилаштувати, чотирьох вихованців віддали їхнім справжнім власникам.
Проте є й нюанси щодо повернення тварин колишнім сім'ям.
Ірина Подвойська зазначила, що волонтери бачать стан вихованців, яких їм привозять. У деяких тварин знаходять задавнені хвороби і відзначають відсутність обробки від бліх і глистів. Це свідчить про неправильний догляд за вихованцями колишніми власниками, що викликає питання у співробітників центру.
"У нас вчора була така історія. Приїхали люди, дуже плакали, але вони залишили свою собаку в Херсоні. Вона жила у дворі їхнього приватного будинку, а доглядали її сусіди", - згадує Ірина.
На її думку, тварина і до підриву Каховської ГЕС перебувала у постійній небезпеці, адже місто постійно обстрілюють російські окупанти.
"А зараз у них трагедія і вони плачуть, бо знайшли свою собаку аж у Києві і він мало не потонув. Тобто тут - страшно, а там - не дуже", - підсумувала директорка Patron Pets Center.
Проте собаку колишнім власникам все ж таки вирішили віддати. Ірина пояснила це тим, що в Центрі адопції пес був у стресі, постійно переймався, але тільки-но почув голос своєї літньої власниці - впізнав її, почав виляти хвостом і зрадів. Вихованця відвезли до Шостки, де зараз тимчасово проживає його колишня родина.
Однак у волонтерів не викликають довіри господарі, які спочатку свідомо кидають своїх тварин, а потім горюють через їхню втрату.
А от із новими потенційними власниками спочатку спілкується зоопсихолог. Фахівець дізнається про "запити" сімей, їхній спосіб життя і тільки після цього може підібрати вихованця, який їм підійде. Або він порадить відмовитися від цієї ідеї, такі випадки теж бували.
У якості прикладу Ірина Подвойська навела історію жінки, матері двох маленьких дітей, яка прийшла до Patron Pets Center за псом.
"Вона дуже хотіла взяти собаку, бо вже два тижні хвилювалася за тварин із Херсона. Але ми розуміли, що це тимчасова емоція, яка її "накрила". І ми не віддали їй собаку. Поспілкувались, подивилися, що діти маленькі, вертляві, тож у мами це буде вже третя "дитина", яку треба буде доглядати", - розповідає Ірина.
Вони поговорили з жінкою, пояснили всі складнощі, з якими їй доведеться зіткнутися, і переконали її просто приходити до Центру адопції, щоб дбати про вихованців тут.
Такі рішення допомагають Patron Pets Center уникати випадків з поверненням тварини. Інакше нові сім'ї за пару тижнів можуть порушити всі правила спілкування з вихованцем, зрозуміють всі труднощі його поведінки і повернуть його з безліччю нових психічних проблем. У такому разі волонтерам та зоопсихологам доведеться ще більше працювати із твариною, щоб повернути її у стабільний стан.
Варто зазначити, що тварин не одразу віддають охочим. Спочатку складаються списки потенційних сімей, з ними зв'язуються та запрошують подивитися на вихованця. За цей час люди ретельно обмірковують ситуацію та приймають виважене рішення. Траплялися випадки, коли хтось відмовлявся від цієї ідеї.
Перевірити нові сім'ї на доброчесність, відвідати їхні будинки та дізнатися, чи відповідають їхні слова реальності, поки що немає можливості. Але, на щастя, Центр адопції ще не стикався з такими проблемами і поки лише спілкується з потенційними власниками. Ці правила в майбутньому покращать, тож, можливо, етап перевірки будинків все ж таки запровадять.
Проблемні відвідувачі та вигул собак
Після пережитого стресу не всі тварини йдуть на контакт, тож із ними спочатку працюють фахівці.
Двері на деяких вольєрах навіть спеціально завішують простирадлами, оскільки не всі вихованці готові до уваги відвідувачів і можуть негативно на це відреагувати. Сюди заглядати відвідувачам не можна, адже процес реабілітації тварини може порушитись.
Коли ж вихованцю стає краще, його можуть вивести на прогулянку і звичайні відвідувачі. Багатьох собак уже можуть давати на вигул бажаючим вранці та ввечері – з 08:00 до 10:00 та з 18:00 до 20:00.
Але для людей існує низка правил, які не можна порушувати.
Їм детально пояснюють, що, наприклад, не можна тягнути повідець, не можна кричати, потрібно зберігати дистанцію з іншими тваринами та ще декілька важливих моментів. Проте волонтерам та керівництву Patron Pets Center часто доводиться стикатися з тими, хто порушує вказівки зоопсихологів.
Директор центру Ірина Подвойська поділилася, що багато відвідувачів поводяться безвідповідально і ці правила просто ігнорують.
"Телефон, Stories, "Я йду з собакою". У цей час дві собаки починають гарчати одна на одну, пес починає кудись тягнути, а Stories же не закінчилася, вони собаку підтягують на повідку. У результаті назад приходять собаки в стресі і наступного дня вони вже не підпустять до себе знову", – розповідає директор Patron Pets Center.
За словами Ірини, дуже важливо, щоб люди розуміли, із чим мають справу.
Зоопсихологиня Аляска Вар'єва також поділилася неприємною історією із обурливою поведінкою відвідувачів. Вона розповіла, що одного разу людині, якій вивели собаку, сприйняла її "некрасивою" і попросила привести іншу.
Сприймати Центр адопції як зоопарк і якусь розвагу не можна. Співробітник центру робить зауваження відвідувачам, якщо бачить порушення, але після третього попередження може забрати тварину.
Проблемним гостям, що ігнорують правила, тварин на прогулянку вже не видадуть.
Тому найголовніше - слухати та дотримуватися вказівок зоопсихолога. Основну їх частину планують розмістити на інформаційних постерах у фойє.
Адаптація та пошук нових сімей
Усі тварини, які потрапили до Patron Pets Center, були травмовані тією чи іншою мірою через потоп. Ступінь стресу залежить від умов їх упіймання, порятунку, перевезення до центру, від ставлення до людей ще до трагедії на. Тому над їхньою реабілітацією працюють фахівці.
Зоопсихолог Аляска Вар'єва ретельно підходить до методу їх лікування та до підбору нових власників. Наприклад, пес, який все життя прожив у приватному будинку чи на вулиці, не підійде сім'ям, які живуть у невеликій квартирі та хочуть контактну собаку лише для обіймів на колінах. Такі тварини здебільшого потребують свободи, яку вони мали до переїзду до Києва.
Це питання особистих меж тварини. Тому до відбору охочих завести тварину ставляться дуже серйозно.
Спочатку Аляска спілкується з потенційними власниками, дізнається про їхні "запити", пропоновані умови для життя, розповідає про всі можливі проблеми, які можуть виникнути при адаптації. Якщо на цьому етапі щось не влаштовує одну зі сторін - для вихованця шукатимуть іншу родину.
Також проблеми можуть проявитися при вигулі тварини, яка сподобалася. Груба поведінка з вихованцем може зіпсувати враження про потенційного господаря. Собаку такій людині не віддадуть, адже важливо, щоб для тварин підібрали сім'ї, де їм буде комфортно жити.
Чого зараз потребує Patron Pets Center?
Везти корм, лежанки та інші речі до Центру адопції на ВДНГ уже не треба. У павільйоні можна побачити, що цього зараз із надлишком. Фойє, службові кімнати і навіть зал із вольєрами буквально заповнені всім необхідним.
Але потреби у Центру адопції все ж таки залишилися - його робота дуже залежить від донатів. Гроші, які пожертвують українці, витратять на завершення будівництва центру та облаштування комфортних умов для вихованців, які тут проживають. Про всі витрати центр буде публічно звітувати, тому перевірити це зможе кожен охочий.
Якщо ж людина хоче щось принести, а не просто перерахувати гроші, краще поговорити зі співробітниками центру. Замість корму, якого і так вистачає, можна зібрати гроші на щось потрібніше - наприклад, обладнання, про яке попросять у Patron Pets Center. Це можуть бути і мийки, і мікрохвильові печі, і холодильники для вакцин. Але насамперед спочатку варто узгодити цю покупку з керівництвом центру.
За актуальними потребами можна стежити в Instagram-акаунті .
Центр адопції Patron Pets Center ще має багато роботи. Замість вольєрів, збудованих поспіхом, тут планують розмістити затишні герметичні кімнати з вентиляцією, звукоізоляцією та теплою підлогою.
Поки що в павільйоні облаштовано лише частину таких кімнат для пухнастих мешканців, але центр у майбутньому активно розвиватимуть та вдосконалюватимуть.