Мозаїки на Центральному автовокзалі: як у Києві рятують радянську спадщину

Реставрація мозаїк на столичному Центральному автовокзалі, майже єдиний випадок за кілька років, коли новий власник адекватно поставився до радянського монументальної спадщини.

 

Навесні минулого року цей автовокзал був проданий Фондом Держмайна з другої спроби разом з іншими автостанціями Києва і Київщини компанії "Бастіон-груп".

Новий власник, який заплатив за цей лот 231 млн. грн., майже одразу заявив, що у першу чергу збирається модернізувати будівлю Центрального автовокзалу на Деміївській площі.

Культурна громадськість Києва відразу напружилася, бо там всередині знаходяться мозаїчні панно видатних українських художників-монументалістів Ади Рибачук та Володимира Мельниченка.

6zAiSXB7ixtkdhfJF5rNpBmTW.jpg


До справи долучилися київські депутати. Олександр Пабат попросив директора Департаменту містобудування та архітектури КМДА Олександра Свистунова повідомити, чи передбачено в проекті реставрації Центрального автовокзалу Києва збереження цих унікальних  мозаїк.

picture

"Однак план і дизайн того, як буде виглядати в майбутньому це приміщення, поки не винесені на розгляд громадськості", - йшлося в депутатському запиті.

"Останнім часом в країні новими власниками знищений ряд мозаїчних творів відомих українських скульпторів і кожен раз це викликало серйозний негативний суспільний резонанс і протести культурно-мистецької громадськості", - зазначав депутат

Бо кілька років тому був яскравий приклад, як панно "Вітер" видатної художниці Алли Горської, вдалося "відстояти" лише після численних протестів.

picture 

Нагадаємо - спершу нові власники ресторану "Вітряк", що на Теремках, закрили цю мозаїку логотипом свого закладу. Лише після багатьох скарг і осуду громадськості, вони його розкрили, але фрагменти мозаїки було вже пошкоджено.

Перед Новим роком оприлюднили візуалізацію інтер’єру другого поверху Центрального автовокзалу Києва. Там передбачалися - каси, зона очікування рейсів та зона фудкортів. На макетах не були відображені мозаїки, створені художниками.

Проте архітектурне бюро MCube, яке відповідає за проєкт модернізації автовокзалу, неодноразово запевняло, що авторські мозаїки збережуть та інтегрують в оновлений простір будівлі.

"Плануємо відфотографувати мозаїки і розмістити їх у дизайн-проєкті, для презентації Фонду (Держмайна - ред.), автору та інвесторам. Першочерговий задум був інший, але після того, як дізналися історію мозаїк та їх авторів, Ади Рибачук та Володимира Мельниченка – стало зрозуміло, що мозаїки потрібно зберегти та інтегрувати в той інтер’єр який буде", – повідомив представник MCube Іван Маргітич.

 Хроніка маленької культурної перемоги

Відновлювальні роботи почали в середині лютого. Реставратори студії GurinBrothers та волонтери-художники майже щодня  звітують на сторінці в Фейсбуці, що і як вони роблять.

19 лютого

Першочерговою задачею безумовно є укріплення аварійних елементів мозаїки з метою недопущення подальших втрат оригінального декору.

 

22 лютого

В процесі експлуатації будівлі автовокзалу частина мозаїчного оздоблення на колонах була втрачена внаслідок механічних пошкоджень та інших руйнівних чинників. Місця втрат, при проведенні ремонтних робіт в різні роки, закладалися різними типами плитки і на різний розчин. На жаль далеко не завжди є можливість за архівними матеріалами точно відтворити декор в місцях втрат. Крім того, сліди побутування є, на нашу думку досить цікавим свідченням ставлення до збереження інтер'єру з боку співробітників та адміністрації Центрального автовокзалу. Саме тому, було прийнято рішення про збереження неавторських, пізніх вставок на колонах - як свідчення часу, всіх тих років що пройшли з моменту створення мозаїки.

26 лютого

Однією з цікавих особливостей мозаїки всередині приміщень автовокзалу є те, що вона майже повністю виконана з керамічної глазурованої плитки. Однак з першого погляду здається ніби це смальта-більш дорогий і багатий за фактурою і кольором матеріал.

Задача реставраторів - зберегти оригінальний, первісний вигляд декору.


28 лютого

Найбільш цінною частиною оздоблення приміщень автовокзалу є авторські панно. Раді повідомити, що частина з них вже відреставрована!

До завершення ремонтних робіт мозаїки будуть захищені від пилу, бруду і механічних пошкоджень, щоб радувати око відвідувачів після початку експлуатації об'єкту в повному обсязі)))

Lby6Fly51p2neRKZSFW9r03pM.jpg


 

Довідка "Коментарів": Центральний автовокзал на Деміївській площі був побудований в 1957-1961 роках за проектом архітекторів А. Мілецького, І.Мельника та Е.Бєльського. У 1960-1961 роках Ада Рибачук і Володимир Мельниченко зробили для інтер'єрів вокзалу мозаїчні керамічні панно - близько 10. На них зображені київські пейзажі, столичні автотраси, автомобілі та автобуси.

У 2013 році розглядалося питання про закриття центрального автовокзалу і перенесення частини пасажиропотоку на інші автостанції Києва. Зокрема, замінником автовокзалу мала стати нова автостанція на "Теремках". Але вона так і не запрацювала у повну силу через відсутність зручного доступу до станції метро.


picture


Раніше "Коментарі"писали, як виглядатиме Центральний автовокзал після модернізації

 

 

 



Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
Поділитися