Фотохудожник Андрій Котлярчук: «Я беру найсмачніше, як той снайпер працюю»

Про особливості фотокухні, чорно-білу фотографію, півроку в окопах, подорожі Поліссям порталу "Коментарі" у відвертому інтерв'ю розповів фотохудожник Андрій Котлярчук

фото Андрія Котлярчука

Фотограф і мистецтвознавець Андрій Котлярчук, член Британського Королівського фотографічного товариства, один з небагатьох в Україні, що заробляє на життя тільки продажем власних робіт на арт-ринку і фотографує тільки те, що йому подобається. Фотографією займається понад 35 років. Був фотокором, комерційним і рекламним фотографом. Зараз переключився на авторські художні фотопроекти.
- Коли я вивчав історію мистецтв, то зрозумів, що мистецтво і, зокрема, фотографія розвивається по спіралі - є епохи масового розвитку і в той же час з'являється попит на елітарне мистецтво. Зараз на Заході великий попит на принти (це авторська художня фотографія, яка надрукована невеликим тиражем - 12, максимум 36 відбитків) і ексклюзивні проекти в одному екземплярі. І бум зацікавленості на плівкові, а не цифрові фотографії, до того ж зняти на середньо або великоформатні камери, - розповідає фотохудожник.

Велика камера, плівка, чорний покрив

Він знімає тільки на плівку, спеціальних графічних програм не визнає.

- Я вже доріс до того ступеня майстерності, коли все робити треба під час зйомки, а не після, - зазначає Андрій, - я фотографую, а не малюю в фотошопі. Іноді, якщо плівка сканується, а не друкується, можу дозволити якусь подряпину або пил заретушувати, не більше. Друкую фотографії принаймні розміром 50х60 сантиметрів або 1х1 метр.

Найбільший відбиток, який фотохудожник друкував для виставки, мав розмір 70х140см.

- Це справжній ручний оптичний друк, під фотозбільшувачем. Не на плотері.

Найулюбленіша погода митця - прозорі хмари, красивий світло, що наче обгортає об'єкт, чи ранкові загадкові тумани. До вподоби дощ, і сніг, все що робить зображення цікавим і об'ємним. Пряме сонце, яке робить картинку пласкою, привід скасувати фотосесію і почекати іншої погоди.

- Фотографую тільки з великого штатива, справжній світлопис любить витримки довше 1/30 секунди. Проте важку камеру, які б руки не були треновані, секунду чи дві без вібрації не втримаєш.

І додає: "Мій вчитель, англієць Пол Ньюмен, наголошував. Коли людина ставить камеру на штатив, то в неї не лише руки звільняються, але і розум. Руки вже не думають, як втримати лінію обрію. Ти думаєш про композицію, глибину різкості, який фільтр поставити".

Щоб навести на різкість великоформатну камеру, треба з головою вкритися чорним оксамитовим покривалом.

Так цифрова камера у нього лише в смартфоні. Навіть сина фотографує на плівку. Професійну цифрову фотокамеру продав кілька років тому, бо перестав займаюся комерційною фотографією. Професійно вигорів каже, нецікаво стало.

А на що тоді фотографуєте?

- На форматну плівку. Зараз реставрую стару камеру під кадр 30 на 40 сантиметрів.  Вона унікальна, з червоного дерева, велика, але  складається як столик і її можна легко перевозити. Знайомий купував таку камеру на Заході, так 8 тисяч євро віддав. Активно знімаю камерами з розміром кадру 5х7 дюйма (13 на 18 см) та 4х5 (10х13 см), колись багато знімав 6х6 см. І перейшов на чорно-булу плівку, колір (слайд) дуже рідко знімаю.

А який вік вашої апаратури?

Камери відносно молоді - 1960-70 років виробництва. Найстаріша - Linhof стандарт 1937 року. А от об’єктивам по сто років є – один 1880 роки випуску, інший 1890 і багато початку минулого століття.

Скільки важить ваш фотонаплічнік?

- Їх кілька, бо на фотографування без машини не вибираюся. Устаткування беру 30 кілограмів і більше.

Фото Андрія Котлярчука

Один клац за три години

Андрій довго та вибагливо вибирає ракурси, може годину-дві ходити, роздивлятися, а потім поставити камеру, зробити один кадр і поїхати далі. За день відзняти 3-4 кадри.

- Професіонал все продумує наперед і більш-менш розуміє, що хоче отримати і як, - ділиться філософськими роздумами метр. - Є сучасна така думка, якщо на весіллі фотограф не зняв 1.5 тисячі кадрів за день, то він не працював.

Я за 5 років роботи над  серією "Добровольці" я зняв всього 1300 кадрів, 300 увійшло до альбому. Бувало, коли за 3 дні робиш всього 30 кадрів, а в іншій поїздці за 2 дні – 200. Я брав найсмачніше, як той снайпер працював.

Альбом вийшов, там 320 сторінок,  на конкурсі "Книга року" зайняв 1 місце. Але для мене найвищою нагородою стало, коли на книжковому ярмарку військовий з нагородами на грудях сказав, купуючи його - "нарешті навчилися робити альбоми про війну".


 фото Андрія Котлярчука

Відчуття війни - це перші півтора кілометра від передової

Ок, якщо згадали цю серію, то якою була ваша сама екстремальна фотосесія?

- 2016 рік я запам’ятаю надовго. Поїздки в АТО, я думав, що звідси вже не вийду, пригода за пригодою. Військовій поліції, яка мене возила, заборонили камуфляжні машини, і ми по степу їздили двома білими – наче мухи в сметані. По нас міномети постійно відпрацьовували… Приїздиш на "О", в окопи, починається "двіж", зйомки, цікавість, а з того боку за всім спостерігають – снайпери, гранатометники. За п’ять років я більше півроку провів в окопах, фотографуючи людей.

А чому так близько?

Якщо фотографувати в тилу, то в солдатів змінюється вираз обличчя, напруга в очах зникає.

фото Андрія Котлярчука
фото Андрія Котлярчука
фото Андрія Котлярчука


Київ початку ХХ століття, то як Париж - модерн, модерн усюди

Фрагментарно, методом фотополювання, місто і киян Котлярчук почав фотографувати на початку 1990-х, працюючи в "Голосі України".

фото Андрія Котлярчука

- Київ я почав фотографувати, як довгограючий задум, у 1998 році. Тоді теж була складна фінансова криза, у мене з’явився час, можливості і натхнення, - згадує фотограф.

Тоді він здобував другу освіту в Національній академії керівних кадрів культури і мистецтв. І зрозумів, що фотопроєкти легше продавати, ніж окремі, нехай дуже вдалі, знімки.

- Просто брав карту Києва – центр, історичні райони, і  кожного ранку фломастер креслив коло, де треба побувати. Вечорі позначав - які вулички та дворики відвідав. Знімав фрагменти вікон, дверей, оздоблення – тоді "євроремонти" ще не дісталися старих будівель.

Вже багатьох будинків немає, інші надбудовані чи перебудовані.

А фотоальбом скоро буде?

Книга буде, переговори йдуть, але наперед забігати не буду. І не одна, тому що я вирішив додати до зйомок інтер'єри історичного Києва. "Старий Київ", "Старе місто", "Київ і кияни" - поки це назви тек з негативами.

фото Андрея Котлярчука
фото Андрея Котлярчука
фото Андрея Котлярчука

Розумію, що без пригод і в Києві не обходилося?

- Бувало. Багато, хто з мешканців старого міста, агресивно до мене ставився, вважали, що чи будинок будуть зносити чи у подвір’ї новобудову втулять.

Одного разу знімав на Контрактовій площі. Підійшов до мене чолов’яга, представився "злодієм-рецидивістом Філіним", попрохав сфотографувати його для історії. Сфотографував. Той каже: "Почекай, треба ж тобі гонорар заплатити. Я зараз швиденько тут щось вкраду". Ледь "відбився" від такої винагороди.

Чи іншим разом фотографую дворик на Жилянській. До мене підходять люди в цивільному, кілька, мовчки оточили, показали "корочки", попрохали "пройти". Їх цікавило, що я тут роблю. Відповідь, що просто,фотографую не задовольнила. "Ви тут пістолет шукаєте, тут вбивство вчора було,а пістолет кудись подівся", - наполягають. Порозумілися, але вони попрохали мене піти, бо тут слідчі дії, опергрупа має приїхати.

Є Київ парадний, є туристичний, а є маловідомий. Чи маєте якісь потаємні місця? 

- Найулюбленішими це подвір’я Інституту проблем сучасного мистецтва – неймовірно чудове місце з великими кам’яними сходами, балюстрадами, з праялинками, заростями дикого винограду. Там у мене сталася містична пригода – фотографував надвечір художників - Валентину Єсіпову з чоловіком Олександром Левичем, то шість здоровезних білих полярних сов зацікавилися нашими діями і всілися навкруги спостерігали.

За готелем "Дніпро" ще зберігся шматочок старого занедбаного "модерного" міста – старого Хрещатику; парк поблизу ПАГу на Лук’яновці полюбляю.

Фото Андрія Котлярчука

Кенія на Десні

Фотограф об’їздив половину світу, від Канарських островів до Командорських, від Ямалу до Кенії. І вже достеменно знаючи світові краєвиди, почав в українській природі бачити шматки різних кліматичних зон і рельєфів.
- Кенійська савана нагадала мені узбережжя річки Здвиж чи низов’я Десни. Помандрувавши по екзотичних місцях зрозумів, наскільки красива земля навколо мене і почав фотографувати Україну.
Показує теку з фотографіями.
- Гирло річки Тетерев – це пряме відображення північної пустелі - тундри, наче стоїш на узбережжі Льодовитого океану. Ліси з чорної вільхи тотожні манговим лісам. Ще я дуже люблю букський каньйон. По весні він повна ілюзія Малайзії: коли зранку виходиш після дощу, бузок цілими плітями звисає, як ліана, по скелях, п’янко пахне,  пара над водою вирує, птахи не співають, а галасують як навіжені. Краса неймовірна, просто тропіки. Чи ось, бачу якесь цікаве дерево і розумію чому воно унікальне. Може цих старезних диких олив всього штук 5 на всю Київщину. А проста людина дивиться – ну дерево, ну старе…
За першою освітою Андрій біолог, тому знає про що каже. Наголошує: "Просто треба зїжджати машиною з траси, з асфальту, і дертися в сторони. Інколи вистачає 500 метрів проїхати. На швидкості 150 км/г, крім асфальту попереду, нічого не побачиш".

Полісся- портал в тисячолітню минувшину

Останні кілька років митець все частіше і частіше навідується на Полісся.

Акцентує: "Полісся - це не тільки Чорнобильська зона. Воно тягнеться уздовж нашого північного кордону від Волині до Чернігівщини". У 100 кілометрах від Києва, починається природа, неурабаністічная, дика, така, якою вона була сто або тисячу років тому.

фото Андрія Котлярчука

 - Спочатку знімав дики лісі, архаїчну архітектуру. Зараз фотографую там людей – вони живуть своїм життям, дехто з них язичники. Вони настільки не схожі на нас! Просто дивно. Щасливі, багаті, навіть, за київськими мірками. Це, можна сказати, екзотична етнографія. Звичаї, мабуть, часів Київської Русі чи ще давніші.  Вони ще не перетворилися на гуцульський "Диснейленд", як у Карпатах.

- На Тетереві  та по всьому Поліссю зустрічаю риболовні пастки-запруди - морда, які винайшла первинна людина, напевно ще до винайдення риболовецького гачка. Так ловили 30 тисяч років тому. Просто здивувався, коли побачив це в 90 кілометрів від мегаполісу.

У Прибірську (село Іванківського р-н Київщини - ред.) – на паркані діти залишили відбитки долонь білою фарбою. Коли їх питали: "Навіщо це вони роблять?", то вони відповідали: "Так треба". Найперша моя аналогія – первісні люди, що відбитки своїх рук залишали у печерах Іспанії, де збереглися найстаріші малюнки в історії людства.   На Овручському кряжі побачив дерев’яну фігурку різьбленого кабана, то це кельтська школа. Такі тотеми дві тисячі років тому робили. Архаїчна архітектура верхів’я Прип’яті нагадує старі житла Норвегії – такі довгі напівземлянки, криті очеретом. І коли почав вивчати цю тему, то виявилося, що вікінги якраз по Прип’яті ходили. Ще по війні поліщуки робили дощовики з трави, такі ж самі , як 20 тисяч років тому прадавні люди носили


Бліц опитування

Що в Києві Вам не подобається?

Дратує велика кількість автомобілів. По місту їздити у мене ні нервів, ні часу не вистачає. Моя машина вже 1.5 року стоїть під будинком, тому що мешкаю в центрі. Там, де пішки півгодини пробігтися, на машині можна їхати півтори, а ще місце під парковку шукати. Став активно користуватися метро, ну як в Нью-Йорку.

Я бачу, як зносять старі будинки і вважаю, що їх варто було б вписати в інтер'єр сучасного міста - зберегти. Ось "Довженко Центр" чудовий приклад - не знесли будівлю, а зробили 6 або 8 поверхів "креативного хабу". Такі хаби місту потрібні.

А що подобається?

Таксі, поки люди не розібралися з його зручністю, таксі у нас копійки коштує. Мені дешевше витратити кілька тисяч в місяць на таксі, ніж використовувати власну машину.

Місто стає більш сучасним. Зараз фрагментами, шматками, Київ не відрізняється від багатьох європейських міст. Я із задоволенням прочитав, що місто лідирує в Європі за кількістю хмарочосів. Як на мене, Київ - непогана вітрина України.

У нас хороша їжа, досить недорого поїсти в місті

Подобається, що суспільство змінилося. Ми стали більш більш ввічливі, емпатичні.

Що потрібно змінити?

Як на мене ситуація непогана, в порівнянні з керівництвом Леоніда Черновецького.

Перед виборами так непогано асфальт всюди почали міняти, клумби зробили там, де їх ніколи не було.


Раніше "Коментарі" розповідали про киянина спортивного журналіста Валентина Щербачова, якого від тюремних нар в дитинстві врятував футбол



Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
Поділитися