Антон Дундій: як не просто вижити в кризу, але і успішно розвивати свій бізнес в Україні
Засновник мікроферми «Родинний Добробут» Антон Дундій розповів, який бізнес користується в Україні успіхом, не дивлячись пов'язані з коронавірусом обмеження
Введені на тлі пандемії коронавірусної інфекції COVID-19 локдауни найсильніше позначилися на малому і мікро бізнесі, особливо - на продавцях. А регулярні зведення ділових новин свідчать про закриття цілих мереж рітейлу, причому у всіх країнах. Тому, більш ніж дивно дізнатися, що існує бізнес, який розвивається саме в нових умовах. І це не тільки підприємства з виробництва масок, вакцин, або велосипедів і скутерів, як можна собі уявити в контексті пандемічного бізнес-мейнстріму ...
"Родинний Добробут" - мікроферма під Києвом по вирощуванню органічної продукції - зайняла свою унікальну нішу на ринку і не відчуває кризи поточного дня. Її ідейний натхненник і лідер - Антон Дундій розповів в інтерв'ю для видання "Коментарі" особливості ведення такого бізнесу в реаліях 2021 року.
"Для нас не стоїть питання виживання, ми досить стабільно себе відчуваємо"
- Як, все-таки, називати ваш напрям в категоріальної шкалою дрібного і середнього бізнесу?
- "Родинний Добробут" - це кооператив, органічне виробництво зелені і овочів. Або СОК (Сільскогоподарський обслуговуючий кооператив), а я є головою кооперативу. Ми працюємо з 2015 року, і зараз у нас 80 учасників-однодумців. Хтось інвестує, хтось працює в команді.
- Так, але у світі чимало ферм різного формату, а під час затяжної пандемічної кризи навіть багато класичних сільгоспвиробництв знаходяться у важкій ситуації. Як вам вдається виживати в нових умовах, які диктує бізнесу коронавірус?
- Як не дивно, але для нас не стоїть питання виживання, ми досить стабільно себе відчуваємо. Тому що працюємо в тій ніші, яка все одно буде забезпечена клієнтами. До того ж ми доставляємо товар покупцю безпосередньо, а не через посередників. Доставка поки що здійснюється в межах Києва. Намагаємося охопити локально житлові комплекси, щоб не "розкидатися" точково в різні райони. Але винятків немає - працюємо з усіма категоріями замовників.
- Дійсно, в період закриття ринків і рітейлу, у світі розвивається такий напрямок прямих доставок. Пам'ятаєте, коли на початку пандемії зіпсувалася продукція дрібних фермерів, які чекали, що ось-ось відкриється торгівля? У Німеччині, у Франції та Іспанії фермери пристосовуються обслуговувати своїх замовників безпосередньо.
- Так, за кордоном є аналогічні бізнеси поставок продукції безпосередньо. Америка і ЄС працюють за системою передоплати, коли люди роблять передоплату на рік і домовляються, що саме вони отримують стабільно в місяць конкретну продукцію.
У нас така схема не прижилася, тому що у людей в принципі немає довіри - раптом, не те привезуть, або обдурять за якістю, або взагалі обдурять... І людей можна зрозуміти.
Тому ми вирішили впроваджувати комбіновану схему. Можна окремо інвестувати в теплиці і отримувати як продукцію, так і прибуток. А можна окремо купувати продукцію за фактом дозріває врожаю. Тоді людям зрозуміліше, у що вони інвестували і що купили.
Тому ми перейшли до замовлень нема за тиждень або за місяць вперед, а в конкретний день збору продукції. У цей день можна замовляти, і продукція точно буде свіжа. Цим підходом ми суттєво відрізняємося від ЄС і американських проектів.
Крім того, люди, зі свого боку, стають більш усвідомленими в своєму харчовому виборі. Відповідно, з'являється все більше клієнтів, конкретно міських жителів, зацікавлених в екологічно чистому, органічному, свіжому продукті - буквально "тільки з грядки".
Тому у нас інша складність - розподіл врожаю в умовах його мінімуму. Все складніше задовольнити всіх клієнтів. Попит є, а от пропозиція тільки починає розширюватися. І люди ображаються, що немає тієї кількості, які спочатку замовляли. Хотіли 10 кошиків, а вийшло тільки 3 ...
- Що собою являє ваш кошик?
- Це певний стандартний набір овочів і зелені. У нас на сайті представлені кошики різні за обсягом, ціновою категорією і складом.
Але ми не складуємо нашу продукцію в класичному сенсі. Тобто, не формуємо замовлення з зібраного, а збираємо максимально свіжий урожай під замовлення.
Правда, є проблема - це пропаганда нашої продукції. Ми розширюємо асортимент корисної зелені, а люди (узагальнюючи) звикли замовляти огірки-помідори. У нас же в теплицях, крім цієї продукції (ті ж огірки, помідори, баклажани, кабачки) розширюється асортимент різноманітних корисних салатів, різних видів капусти, які і є складовими здорового харчування з максимально збалансованим набором корисних речовин. Ось взяти хоча б пліч-чой - щось середнє між селерою і салатом. Він уже став популярний у наших клієнтів. Тому вагома частина нашої роботи - це ще й роз'яснення покупцям про користь правильного здорового харчування.
"У нас задіяні цілорічні теплиці з усіма спеціалізованими циклами органічного виробництва"
- Розкажіть нашим читачам історію появи підприємства.
- Починали ми з порожньої землі і за 5 років зробили великий ривок: 20 гектарів відкритого грунту, 8 тис. кв. метрів теплиць, власний вегітарій... Це, по суті, теплиця нового покоління, де формується не просто закритий простір, а з урахуванням всіх зовнішніх погодних і географічних чинників. Така теплиця дозволяє значно збільшити період вирощування овочів, зелені, фруктів і ягід. Це найвигідніша і ефективна система використання закритого грунту.
З 2016 ми ще продовжували займатися сезонним вирощуванням, а в 2017 почали будувати перші теплиці. І, починаючи з 2018 року, у нас задіяні цілорічні теплиці з усіма спеціалізованими циклами органічного виробництва.
- Зазвичай люди на своїх городах висаджують культури з урахуванням місячного календаря, або просто намагаються посадити на Місяць, що зростає. Як вважаєте, це правильно?
- Намагаємося, звичайно, садити все по місячних циклах. Але так як теплиці цілорічні, не завжди виходить вибирати найкращий час. Вибираємо оптимальні, більш сприятливі дні. Чи не ідеальні, тому що ідеальних днів у місяці може бути, наприклад, 5, а ми садимо весь час. Але ми більше орієнтуємося з біодинамічного землеробства, коли враховуються не тільки фази Місяця, але інших планет. Але це більш глибинні знання і практика. Простим городникам однозначно раджу використовувати хоча б місячний календар. Але для органічного результату врожаю важлива не тільки Місяць...
- А як покупцеві знати, що ваше виробництво саме органічне?
- Це процедура спеціальної сертифікації всього циклу виробництва. Від грунтів - до кінцевого зберігання готової продукції. Спочатку сертифікується земля: наскільки вона чиста, що на ній вирощувалося, і як давно. Які на ній застосовувалися хімічні добрива і хімзахист. Чи була пауза в обробці і експлуатації земель. Сертифікується все виробництво: як вирощується і як збирається продукція, не контактує вона з небезпечними речовинами. Оцінюється сама продукція. Сертифікується навіть складування.
В ході цього процесу ми повинні надати історії наших полів, зібрати по сільрадах всі документи. Це складно. Треба зібрати і надати дуже багато підтверджень.
Та й в процесі нашої роботи теж триває сертифікація, тому що сертифікат щороку перевидається. Перевірки регулярні: 2 рази на рік перевіряють системно і 2 рази несподівано.
Тепер перевірки посилилися - 4 рази на рік відбуваються тільки стандартні. Все йде на аналіз: грунт, рослини, плоди. Якщо у комісії є якась підозра - аналізи йдуть в лабораторію в Німеччину.
Коли ми ще тільки починали, то в Україні було сертифіковано лише 10 ферм, і ми були серед них. Їздили на семінари і проходили навчання в Голландії з їх органічними теплицями.
Це все тривалий адаптивний період.
- А як щодо добрив та захисту рослин?
- Тут теж все давно продумано: все добрива і захист повинні бути не хімічні, а органічні. Препарати засновані на грибках або витяжках з грибків. В Україні є лише кілька системних виробників такої органіки.
Звичайно, препарати органіки слабші, ніж хімічні. Тому в органічному виробництві завжди треба бути на чеку. При перших ознаках загрози псування необхідно відразу реагувати. А боротьба з шкідниками в органічному виробництві - це комахи-ентомофаги, ті, хто їсть шкідників.
Комах, в свою чергу, також розводять спеціалізовані організації, які мають аналогічні органічні сертифікати, у нас з ними підписані договори. Правда, є проблеми з кількістю особин. З-за кордону тепер доставити комах складніше через карантинних обмежень. Намагаємося замовляти в Україні.
- А як відбувається запилення в таких теплицях-вегітаріях?
- Є багато способів механічного запилення в теплицях. Але оскільки у нас органічне виробництво, то все його фази максимально наближені до природних умов. Оптимальний варіант - це запилення комахами. Саме у нас - це джмелі. І їм у нас в теплицях теж добре. Для них можна облаштувати місце проживання - порожнисту колоду, яка попередньо обробляється і дезінфікується димом ...
У будь-якому випадку - всі підходи тільки натуральні, без хімії.
"З владою не взаємодіємо, і це проблема"
- Це все досить трудомісткий процес. Чи існують якісь формати співпраці/допомоги від держави?
- З владою не взаємодіємо, і це проблема. Не в сенсі якоїсь податково-пільгової політики, а в сенсі пропаганди здорового харчування взагалі. Це стосується не тільки нашого кооперативу. Адже щоб люди нормально харчувалися, їм потрібно доносити інфу про те, чому це корисно. Наше інформування йде на рівні конкретного клієнта, а потрібно проводити лікнеп на рівні державних програм, для того, щоб люди ставали здоровішими. Тоді було б більше стимулів розвиватися такому напрямку, як наше. Можна було б ще зробити якісь спрощені правила доставки. Але це не настільки важливо. Важливіше розвивати саме напрямок.
- Наприклад?
- Нам не потрібні дотації або компенсації. Нас треба підтримувати в соціальних проектах, їх розвиток в громадах: створення сприятливого місця проживання, праці та відпочинку.
Центральним повинен стати проект органічного виробництва та здорового харчування, а вже навколо нього потрібно нарощувати супутні проекти.
Тому що у кожної такої ферми більш тісні відносини ні з державою взагалі, а з конкретною ОТГ, з її жителями і її проблемами, які можна вирішувати і розвивати спільно.
Це не про заробляння грошей, а про покращення життя в селі. Ми хочемо створити дитячий табір біля ферми, щоб нове покоління людей на власні очі бачило органічне виробництво, тварин, які б жили в заповіднику, тобто в диких умовах, а не в загородженнях і курятниках. Щоб діти могли з ними спілкуватися. Одним словом, наблизити дітей до природи. У нас дуже багато продумано таких проектів.
Ми могли б створювати їх на рівні тристоронньої співпраці: ОТГ, держава і ми, коли кожен вкладатися своїми ресурсами і можливостями.
Наприклад, можна почати з території наших ферм-теплиць, потім розширитися. Щоб навколо ферм створювати чисту екозону. Так, це великі гроші для нас як для бізнесу, але невеликі для держави.
ОТГ може на рівні місцевої влади дати добро таким проектам, держава - виділити кошти на створення заповідних зон, а ми своїми силами будемо реалізовувати конкретні, супутні нашому органічного бізнесу, екологічні проекти.
- У вас є можливість розширення? Ви це має на увазі?
- Звичайно, ми ж розвиваємося не тільки завдяки реалізації готової продукції, а й за принципом інвестицій. Є пайову участь інвесторів, які вкладаються в розширення, в облаштування нових спеціалізованих теплиць і отримують дохід від реалізації. Це пайові учасники, що не менше нашого зацікавлені в успіху бізнесу.
"Ми пропонуємо інвесторам вибір"
- А хто і як у вас працює? Це ж постійна праця, з урахуванням специфіки вирощування ...
- Є сезонні робітники, є волонтери. Оплата залежить від багатьох чинників - від вироблення, від врожаю. Все вирішується індивідуально. Є ті, хто приїжджає відпочити на такій роботі. Є ті, хто спеціально працює, бажаючи набути цінного досвіду. А є й ті, хто працює заради здорової продукції. І ми запрошуємо до участі нових колег. Кого - на роботу, кого - інвестором.
- На яких умовах?
- Зазвичай, в кінці кожного розрахункового півріччя ми пропонуємо інвесторам на вибір: отримати свій дохід або реінвестувати його знову в діючі проекти, адже ми постійно розширюємося.
У партнерів з'являються питання: навіщо мені знову вкладати, адже відсоток не такий вже і великий?
Але давайте порахуємо разом: візьмемо внесок в 250.000 гривень і прибутковість в 31% річних. Якщо щорічно реінвестувати, то на третій рік ваша процентна ставка складе 53% річної від першого внеску, а в середньому по роках це буде 42%. Тобто, якщо ви три роки поспіль реінвестує, то за кожен рік отримали 42% річних, а не 31. Зауважте також, що це не тільки збільшення співвідношення ціни і якості і прибутку, ви також збільшуєте і зміцнюєте підприємство, частиною якого володієте, і зменшуєте свої ризики.
Що вже й говорити про внесок на 10 років? Так можна і подарунок зробити вашим дітям чи онукам - на виріст підприємства і на виріст їх доходу.
- Давайте повернемося до розширення. Так які плани?
- Плануємо проводити супутні продукти: консервацію, сушку, вирощувати гриби, які не печериці, а шиітаке й інші більш складні і корисні види.
Зараз ми отримуємо сертифікати під Одесою і під Харковом, і з іншого боку Києва, щоб спростити логістику.
Хочеться створити такі комплекси теплиць під кожним містом-мільйонником. І, звичайно, на нашій базі розвинути екотуризм. Проводити навчальні тури і майстер-класи з органіки.
- Ну і не можу не запитати про ваше ставлення до ринку землі, що зараз відкривається...
- У нас вся земля у власності, нам нічого особливо не загрожує, а продавати ми не збираємося. Тільки купувати.