Акциз на паливо повертається: як зміняться ціни на бензин у Києві

Що кажуть посадовці, експерти та як до цього ставляться водії

Рішення частково повернути акцизи на пальне майже не вплине на ціни роздрібної торгівлі, але дасть змогу наповнити державний бюджет податками. Такий прогноз під час брифінгу зробив міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, передають "Коментарі".

Міністерство інфраструктури України запропонувало, а уряд підтримав законопроект щодо часткового повернення ставок акцизного збору на пальне. Стягнення акцизів Верховна Рада скасувала в березні цього року через гостру кризу на ринку пального. Ситуація стабілізувалась у липні.

"На сьогодні пальне вже є на всіх заправках. Ми це бачимо по всій країні, по всім регіонам — як великі мережі, так і малі мережі. Не дивлячись на те, що відбулася корекція курсу національної валюти, все рівно ціна на деяких мережах продовжує навіть падати, не дивлячись на підвищення курсу. Це обумовлюється тим, що вартість пального на світових ринках нафтопродуктів зменшується", — зазначив Кубраков.

Тепер українські посадовці планують повернути ставки акцизу на бензин та дизель на рівні 100 євро за 1000 літрів. До повномасштабної війни акцизи на бензин та дизель в Україні складали 213 і майже 140 євро відповідно.

"Євросоюз має відповідну директиву, якою встановлені мінімальний рівень акцизу на бензин — це 359 євро [за 1000 літрів]. Для прикладу: в Німеччині ставка акцизу на бензин — 654 євро, в Польщі — 276, в Румунії – 373, в Словаччині – 555 євро", — поінформував міністр інфраструктури України.

За його словами, рішення про часткове повернення акцизу вимушене. Це дозволить поповнити державний бюджет, щоб мати змогу ремонтувати та відновлювати знищену внаслідок обстрілів російських окупантів інфраструктуру.

"Ми розраховуємо, що зараз ціна на світових ринках продовжує падати. Підвищення акцизу частково, а не в тому обсязі, що був до війни, я сподіваюсь, що роздрібні ціни, наприклад, на дизель взагалі не буде змінено, а на бензин буде незначне, якщо така тенденція на ринку збережеться, і якщо наші законопроекти будуть підтримані найближчим часом Верховною Радою", — сказав Кубраков.

Пільговий податок на додану вартість на пальне планують зберегти на рівні 7%, до березня цього року діяла ставка 20% ПДВ. Окрім того, в законопроекті також передбачено часткове повернення акцизу на газ.

Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков додав, що в разі ухвалення найближчими тижнями законопроекту про повернення акцизу, нові правила можуть запрацювати вже з 1 вересня або на початку жовтня. Посадовці порахували, що повернення акцизу на пальне дозволить забезпечити надходження до держбюджету у 2-3 мільярди гривень на місяць.

"Я сподіваюся, що на дизель та на бензин або не буде взагалі змін роздрібних цін, або буде незначне [подорожчання]. Незначне — це в межах похибки", — підсумував Кубраков.

Експерт з економічних та політичних питань Георгій Біркадзе оптимізму міністра інфраструктури щодо цін на пальне не поділяє.

"Я гадаю, що подорожчання буде однозначно. Просто це не буде в такому масштабі, як це було до війни і зараз, але подорожчання буде однозначно. Ви його побачите. На п’ять гривень буде точно", — прогнозує Біркадзе.

На його думку, через війну та зростання цін багато бізнесу пішло "в тінь", а податки можуть лише збільшити кількість таких підприємців.

"Тут треба говорити: ми хочемо воєнну економіку, чи економіку ліберальну. Я розумію, що під час війни не на часі говорити про ліберальну економіку. Я вважаю, що повинно бути комбіноване рішення. До війни в нас в тіні економіка була 25-30%, сьогодні вже 50%. На жаль, через війну люди закриваються і немає такої відкритості, яка повинна бути", — прокоментував ініціативу Міністерства інфраструктури України експерт в ефірі телемарафону.

Біркадзе висловив сподівання, що відновити зруйновану під час війни економіку Україні допоможуть міжнародні партнери.

"Я сподіваюсь, нам допоможуть, ми виберемося. Я певен, що перемога буде за нами, і ми все відновимо. Я певен, що цим зараз займаються професіонали, і ми побачимо найближчим часом результат", — підсумував фахівець з економічних та політичних питань.

Журналіст телеканалу "Київ" розпитав столичних водіїв, як вони ставляться до повернення акцизу та подорожчання пального. Ось що думають про це власники автотранспорту:

— Я думаю, що в принципі це можна зробити, але щоб акциз був якійсь невеликий. Потрібно ремонтувати дороги і так далі — в принципі це нормально, але ж у нас так потрошку не вміють, у нас якщо влуплять, там мінімум як раніше 10 гривень з літру, то це не дуже здорова ситуація.

— На даний момент і так висока ціна на пальне. Розумієте, підніметься ціна на пальне — піднімуться ціни і на продукти харчування. Паливо у нас такий товар, який піднімає все. Всі ціни піднімуться автоматом, і піднімуться не на 10%, а на 15-20%, тому що кожен буде закладати ризики.

— Я думаю, що не варто. Воно й так вже скоро два євро буде.

За останній тиждень ціни на бензин у Києві трохи знизилися. Придбати його у столичних АЗС 15 серпня в середньому можна було за близько 50 гривень за літр, на елітних заправках ціни вище. 

На думку експерта ринку нафтопродуктів Леоніда Косянчука, ціни на пальне після повернення акцизів залежатимуть від кількох факторів, але подорожчання буде відчутне.

"Якщо акциз стане 100 євро за 1000 літрів при збереженні ПДВ у 7%, то це буде на бензині передумови до подорожчання 4,5 гривні, на дизельному пальному — 4 гривні. Якщо ПДВ повернуть в повному обсязі у 20%, то ці цифри збільшаться вдвічі просто", — прогнозує експерт.

За його прогнозом, збільшення цін, скоріше за все, не буде різким у преміальному сегменті, тому що більшість елітних брендів торгують пальним з максимальною націнкою і мають власні джерела постачання в Україну. На таких АЗС мають можливість підвищувати ціни на пальне поступово відповідно до ситуації на ринку.

"За два місяці європейський ринок, а від нього залежить ціна в основному у нас сьогодні, бо ми тільки з Європи маємо надходження, на 460 доларів ціна впала на бензин, і на 360 понизилася ціна на дизельне пальне. І це якраз вирівняло всі ці проблеми з курсом гривні", — пояснив Косянчук.

Ситуація буде складнішою для дрібних мереж, вважає експерт. Зараз деякі з операторів працюють в нуль, а то і в збиток через те, що пальне закупили по одній ціні, а продавати споживачам довелося, коли ціни впали. Якщо ціни на пальне в Європі перестануть знижуватися, а в Україні повернуть акциз на пальне, то подорожчання цін відчують усі.



Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
Поділитися