100 мільярдів гривень – хто заробляє на комунальних тендерах у Києві

З початку 2022 року та до жовтня 2023 року столиця провела тендерів на 97,1 млрд грн. То хто ці ті щасливці, яких допущено до поділу столичного бюджетного пирога?!

З початку 2022 року та до жовтня 2023 року столиця провела тендерів на 97,1 млрд грн. То хто ці ті щасливці, яких допущено до поділу столичного бюджетного пирога?!

Дорожні королі столиці

Як і в будь-якому обласному центрі України, найбільша стаття витрат за інфраструктурними проектами – це ремонт та будівництво автошляхів. Основними ж вигодонабувачами є ті самі фаворити "Великого будівництва", президентської ініціативи, що стартувала 2020-го року.

Основний замовник будівельних робіт на столичних автошляхах – комунальна корпорація "Київавтодор", яка витратила за 1518 договорами 23,87 млрд грн. При цьому левова частка витрат припадає на пул із п'яти компаній:

ПП "Київшляхбуд" – 5 млрд 131 млн грн.;

ТОВ "Автомагістраль-південь" – 5 млрд 47 млн грн.;

ТОВ "Онур кострукціон інтернешнл" – 5 млрд 4 млн грн.;

ТОВ "Укртрансмост" – 1 млрд 631 млн грн.;

ТОВ "Ростдорбуд" – 1 млрд 52 млн грн.

Втім, ПП "Київшляхбуд" входить до складу групи компаній "Ростдорбуд", якою володіють одеські бізнесмени Євген Коновалов та Юрій Шумахер. При цьому Юрій Шумахер є депутатом Одеської міськради від політичної партії "Довіряй справам", яка з початку свого існування асоціювалася з одеським градоначальником Геннадієм Трухановим. Навіть штаб-квартира партії була в Одесі.

Але всупереч такому прямому зв'язку з Одесою, "Ростдорбуд" не обмежився приморським регіоном, а став одним із основних бенефіціарів "Великого будівництва". Компанія виграла 650 державних тендерів на 94 млрд. грн. Ще 5,3 млрд грн до цієї суми додав ПП "Київшляхбуд".

На другому місці інша одеська компанія – ТОВ "Автомагістраль-Південь" одеського бізнесмена Олександра Бойка з 5 млрд. 47 млн. грн., зароблених на тендерах "Київавтодору". Усього ж на рахунку компанії 174,15 млрд грн. від держтендерів. 

На третьому місці з 5 млрд 4 млн грн компанія ТОВ "Онур кострукціон інтернешнл", що входить до складу міжнародного конгломерату турецьких бізнесменів Онура та Іхсана Четінджевізів. Усього ця компанія виграла на держтендерах 100,8 млрд грн.

Що ж до ТОВ "Укртрансмост" з його 1 млрд 631 млн грн., то воно належить Миколі Карнакову, також співвласнику низки фірм. Але головне, за даними ЗМІ, раніше Карнаков працював у компанії ТОВ "Дорожнє будівництво "Альтком" донецького бізнесмена Олександра Тисленка. Саме фірма останнього була головним переможцем підрядів із будівництва об'єктів до Євро-2012.

Саме ТОВ "Укртрансмост" може бути причетне до розкрадання коштів при ремонті автошляхів у Полтавській області спільно зі співробітниками Служби автомобільних доріг у Полтавській області.

Пасажирський транспорт Києва – для поляків та Петра Порошенка

Втім, ще більше, ніж на дороги, а саме 25,25 млрд. грн. за останні кілька років, Київ витратив на пасажирський транспорт та інші витрати для КП "Київпастранс".

Найбільшим отримувачем коштів (2,28 млрд грн) від КП став POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ SPÓŁKA AKCYJNA – польський промисловий концерн, що спеціалізується на виробництві поїздів, вагонів, трамваїв та їхньої модернізації. Компанія двічі продавала трамваї для київського міськелектротранспорту – у 2017-му році 40 одиниць на 1,8 млрд грн, та у 2019-му році ще 10 на 568,4 млн грн, хоча конкурент пропонував їх на 63 мільйони дешевше.

Майже півтора мільярда гривень – 1,479 млрд. грн. від КП "Київпастранс" отримав екс-президент України Петро Порошенко через дочірнє підприємство "Автоскладальний завод №1 ПАТ "Автомобільна компанія "Богдан Моторс". Остання ж у свою чергу входить до складу групи "Укрпромінвест", що належить Петру Порошенку.

Втім, востаннє "Автоскладальний завод №1 ПАТ "Автомобільна компанія "Богдан Моторс" вигравав тендер на постачання 15 тролейбусів ще 2019 року. З того часу справи компанії погіршилися і в жовтні 2022 року було оголошено про відкриття справи про банкрутство.

1.16 млрд грн отримало на підрядах з ремонту трамвайних колій для КП "Київпастранс" таке собі ТОВ "Реммонтаж-буд". При цьому директор фірми "торгував " субпідрядами під час виконання цих тендерів, що було доведено у суді. А як писали ЗМІ, допомагав у цій угоді екс-глава однієї з дирекцій "Київпастрансу" Юрій Курбаль.

Власником компанії є Ігор Моїсеєв, даних про якого до відкритого доступу вкрай мало, і вони не дають відповіді на питання, як і чому фірма зі статутним фондом у 80 тисяч гривень отримала підрядів від КП більш ніж на 1 млрд грн.

Зігрілися на 18 мільярдів – помічник соратника Януковича та Рінат Ахметов заробляють на теплих будинках киян

17,9 млрд грн – стільки на тендерах витратило КП "Київтеплоенерго", з яких більше за інших – 1,087 млрд грн. запрацювало якесь ТОВ "ФЗ Солюшіонз".

Належить воно киянину Артему Зайцеву, інформації про якого також небагато, але підказкою може бути той факт, що у далекому 2006 році він був помічником народного депутата України від забутого нині блоку "За єдину Україну" Геннадія Руденка. Саме останній був власником ТОВ "Українські машинобудівні заводи", яке заснувало ТОВ "ФЗ Солюшіонз".

Також Геннадій Руденко під час виборів президента у 2004 році був довіреною особою Віктора Януковича на виборах у Полтавській області. Мабуть, у нього збереглися зв'язки, які й допомогли йому проштовхнути своє дітище на тендери КП "Київтеплоенерго".

952 мільйони гривень від "Київтеплоенерго" отримало інше КП, яке належить Києву – "Центр комунального сервісу". Такою є ціна послуг компанії з обробки та обліку даних споживачів тепла від "Київтеплоенерго".

Майже 800 млн. грн. від "Київтеплоенерго" за тендерами отримало ТОВ "Київські енергетичні послуги" - таку суму КП заплатило за електроенергію, куплену на 2019 рік. Гроші ці пішли найбагатшому українцю Рінату Ахметову, який контролює ТОВ "Київські енергетичні послуги" через зареєстровану в Нідерландах D. SOLUTIONS BV До речі, саме КП "Київтеплоенерго" також неабияк заробляє на державних тендерах, отримавши з бюджету 12,15 млрд грн.

5 мільярдів гривень на утримання житлового фонду для тих, хто "дивиться" за столицею

5,44 млрд. грн. – стільки на своїх тендерах витратило КП "Спецжитлофонд", яке має утримувати та експлуатувати житло спеціального призначення. І найбільше – 1,3 млрд грн від нього отримала якесь ТОВ "Будівельна компанія "Роял Хауз".

Прізвище його нинішнього власника Олександра Шершнева нічого не скаже непосвяченим.

Але все пояснює "флешка Гео Лероса" – документи, передані у ЗМІ народним депутатом України Гео Леросом у 2020 році. У ній містилася підпільна бухгалтерія тих, хто "доглядає" за Києвом, у тому числі фігурувало ім'я Олександра Степенка.

У таблиці, в якій колишній співголова фракції Блоку Леоніда Черновецького у Київраді та столичний забудовник Денис Комарницький ділив усіх на "наших" та "ненаших", прізвище Степенка значилося як "наше".

Так само як "наша" у цих документах проходила і ТОВ "Варда Спецбуд монтаж", що отримала від КП "Спецжитлофонд" 1,19 млрд грн. Як "свої" згадані також інші основні переможці тендерів – ТОВ "Скайбуд груп" (705,5 млн грн) та "Еко-буд-трейд" (479,5 млн грн).

Отже, з 5,44 млрд грн тендерів КП "Спецжитлофонд" на фірми, пов'язані з Денисом Комарницьким, припало 3,64 млрд грн. за рахунок бюджету столиці.

Мільярди на метро для Столара

Кияни давно вже чекають на розширення мережі метрополітену, без чого столиця, що задихається в заторах, не зможе повноцінно жити.

За його будівництво відповідає КП "Київський метрополітен", який уже витратив на тендерах 12,5 млрд грн., причому лише половину цієї суми – 6,476 млрд грн. отримало профільне АТ "Київметробуд. Компанія ще у 2018 році виграла тендер на будівництво ділянки Сирецько-Печерської лінії метро до житлового масиву Виноградар із 2 станціями.

Проте, хоча першу станцію обіцяли відкрити 2021-го року, станом на 2023 рік роботи все ще йдуть. У перший день жовтня 2023 року Нацполіція провела 14 обшуків у рамках справи про розкрадання коштів під час будівництва даної ділянки метро. Як з'ясувало слідство, отримані кошти "Київметробуд" направив на депозит в "Укргазбанку", а потім відсотки виводилися на рахунки ТОВ "Профі факторинг" та розходилися на рахунки ще п'яти фірм – ТОВ "Деорбуд", ТОВ "Фінансова компанія "Фактор-сервіс" , ТОВ "Рул", ПП "Авен-Езер" та ТОВ "Фактор стандарт".

За даними інформаційно-аналітичної платформи YouControl, ТОВ "Деорбуд" володіють громадянин Кіпру Пасхалі Саломі та громадянин України Дмитро Мармуляк, які контролюють компанію "Канетро холдингс лтд" з острова Кіпр, яка є формальним власником 100% статутного фонду ТОВ.

Крім "Деорбуду" "Канетро холдингс лтд" володіє також ТОВ "Расмус", проте за іншими даними з 2013 по 2016 роки її співвласником з часткою в 50% була Вікторія Полухіна, також колишня співзасновник ТОВ "Магнат будсервіс лтд", чиїм Столар – батько нардепа Вадима Столара. Справді, за даними сервісу OpenDataBot Вікторія Полухіна була співзасновником цієї компанії до 2019-го, а батько Вадима Столара до жовтня 2022 року.

Таким чином, саме нардеп від забороненої ОПЗЖ Вадим Столар міг стояти за затримкою робіт з будівництва метро на Виноградар.

При цьому саме АТ "Київметробуд" могли контролювати екс-нардеп Віталій Хомутинник, який залишив Україну, і російський бізнесмен родом з Харкова Павло Фукс.

Як бачимо, список бенефіціарів від інфраструктурних проектів і видатків столичного бюджету досить великий – у ньому є місце "смотрящими" за містом, екс-президенту, довіреним особам Віктора Януковича, Рінату Ахметову, але перш за все фаворитам президентської "Великої забудови". Але чи в цьому знайдеться вигода для самих киян?



Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть
Поділитися